“… és akkor most megírom a munkalapot és feljegyezzük a gép alkatrészeit, mielőtt elviszem. – Ugyan kérem, ez teljesen felesleges, én megbízok Önben!”

munkalap_irasa

Köszönöm, én is megbízok magamban. Ugyanakkor a munkalap nagyon fontos és elengedhetetlen része a munkámnak. Sokszor valóban macera, kényelmetlen és lassú a kitöltögetése, de számos ok miatt megkerülhetetlen, pontosabban butaság lenne nem alkalmazni. Sok esetben védi Önt is, engem is és a számítógépet is.

Hangsúlyozva emelem ki, hogy még egyszer sem kerültem olyan helyzetbe, hogy megkérdőjelezték volna a visszaszállított gépben lévő alkatrészeket, de többször történt már olyan, hogy a munkalap segítségével derült ki apró eltérés vagy hiányosság.

Továbbá, a munkalap nem csak a konfiguráció pontos rögzítése miatt fontos, hanem azért is, mert feljegyezzük az Ön által észlelt hibát, hibákat, utána pedig részletesen rávezetem azt is, hogy valójában mi volt a hiba és azt hogyan oldottam meg, milyen alkatrészek kerültek beépítésre, illetve javaslatokat is szoktam írni rá a jövőre nézve, hogy mivel, hogyan lehetne még tovább fokozni számítógépe hibamentességét, gyors működését.

Még egy ok a munkalap mellett: akkor is nagyon jól jön, amikor Ön felkeres mondjuk 1, vagy 2 év múlva ugyanazzal a számítógéppel. Ha már javítottam a gépet és munkalap is készült, ilyenkor nagyon nagy segítség, amikor előveszem a korábban megírt papírt és látom, hogy mi volt a géppel és hogyan lett megoldva. Nem egyszer a korábbi javítások pontos leírása gyorsítja az újabb javítást, ha pl. ugyanaz, vagy nagyon hasonló meghibásodás történt, és mondjuk speciális esettel állunk szemben, amikor nem egyszerű a hiba megoldása. Ilyenkor egy korábban feljegyzett javítási mód óriási segítség tud lenni (pl. különböző nem vagy kevéssé támogatott hardverek drivereinek életrekeltése, esetleg egyedi driver készítése, konfigurálása).

Az alábbiakban leírok két esetet, amiknél nagyon jó lett volna, ha lett volna munkalap kitöltve. Az egyik esetben az ügyfelet, a másik esetben engem “védett volna meg”, pontosabban segített volna a megértésben. Mindkétszer memóriával kapcsolatban volt probléma. Ezeknél az eseteknél még nem készítettem munkalapot, de mivel nagyjából egyszerre történt a két eset (pár nap eltéréssel), így megfogadtam, hogy bevezetem ennek a feleslegesnek tűnő papírdarabnak az írását.

1. ESET

Egy olyan géppel kerestek fel, ami tipikusan memóriahibára utaló jeleket produkált (hirtelen megfagyás, leállás, újraindulás, kékhalál). A gépet átvettem, de csak bemondás alapján rögzítettem, de csak fejben a körülbelüli konfigurációt. A gép tulajdonosának elmondása alapján 2GB memóriát memorizáltam, ráadásul határozottan mondta az illető, hogy 2db 1GB-os modult vásárolt annak idején. Ennek tudatában kezdtem meg a gép hibakeresését. A gépet együtt nem indítottuk be, nem próbáltuk ki.

Mivel én minden hibás, vagy annak vélt számítógépet sohasem kapcsolok azonnal be (nehogy a hiba további kárt okozzon), hanem előbb a gép belsejét nézem meg, hogy alapvetően minden rendben van e eleve, ezért az első meglepetés akkor ért, amikor a gép oldalának felnyitása után rögtön észrevettem, hogy ebben a gépben bizony csak 1db memóriamodul lakik.

Nekem több sem kellett, azonnal hívtam a gép gazdáját, hogy valami nagyon nem stimmel, mert csak 1db 1GB-os modul van a gépben, a “beígért” 2x1GB helyett. Ő először nem értette a dolgot, határozottan mondta, 2GB memóriával vásárolta a gépet, még a számlája is meg van és az szerepel rajta. Ettől függetlenül csak 1db modul volt a gépben, mire hozzám került. Azért még egyszer átnéztem a gép belsejét, hátha csak a szállítás közben kilazult és kiesett a helyéről, de nem, a másik mámóriamodul sehol sem volt a gépben. A telefonos beszélgetés közben kiderült, hogy a gépet kölcsönadták néhány hétre, amíg a tulajdonosa külföldön tartózkodott. És az is eszébe jutott a gép gazdájának, hogy az ismerőse, aki kölcsönkérte, már ő is panaszkodott valami hibára és próbált is valamit “nézelődni” a gépben. Fel is hívta az Ügyfelem az ismerősét és rövid időn belül ki is derült, hogy valóban, nála van a +1GB memória, elfelejtette visszarakni, amikor rögtönzött számítógépszerelőnek állt. Csupáncsak elfelejtette erről tájékoztatni Ügyfelemet.

Mint látszik, meggyanúsítva nem lettem, hogy biztos én vettem ki a hiányzó memóriát, sőt, örült az Ügyfelem, hogy feltártam a hiányosságot és így előkerült. De mindenképp megnyugtatóbb lett volna, ha már a munkalap írásakor a helyszínen látszott volna, hogy pontosan mi is van a számítógép belsejében, amikor írtuk volna fel a listát.

Egyébként kiderült, hogy épp az Ügyfelem ismerősénél lévő memóriamodul volt a jó, és a gépben maradt példány a hibás, nem véletlen, hogy az Ügyfelem is tapasztalta a hibát, nem csak a kölcsönzője.

2. ESET

Ennél az esetnél azért nem történt munkalapírás, mert nagyon régi, kedves, visszatérő ügyfélről van szó, és már úgy éreztük, vagyunk olyan kapcsolatban, hogy elhagyhatjuk. Komolyabb gond itt sem keletkezett, de úgy döntöttem ezen eset után, hogy jobb, ha a legközelebbi ismerősöknek is készít az ember munkalapot.

Történt ugyanis, hogy ez az ismerősöm megkeresett, hogy tisztítsam ki alaposan a gépét, mert már régóta nem történt ez meg. A gépet elszállítottam és mivel új processzor hűtőt is kellett beépíteni, ezért gyakorlatilag teljesen szétkellett szednem a gépet, mivel az alaplap aljára is kellett felszerelnem rögzítőelemeket az új hűtő számára. Ezért mindent kiszedtem, még a memóriamodulokat is.

A tisztítás végeztével minden vissza lett helyezve. Itt jegyzem meg, hogy ha Önnek úgy kínálnak számítógéptisztítás címszóval “valamit”, hogy csak leszedik a gép oldalát és kifújják levegővel, akkor messze kerülje el ezt az ajánlatot. Egy normális, mindenre kiterjedő tisztítás közel sem erről szól. Nálam ott kezdődik, hogy kiszerelek minden alkatrészt és egyesével tisztítom meg, nem pedig telefújva a gépet saját portartalmával.

De térjünk vissza a tárgyhoz. Visszaszereltem tehát minden alkatrészt és visszavittem a számítógépet a tulajdonosához, ahol be is üzemeltük. Elsőre nem tűnt fel semmi furcsaság, csak amikor már a rendszer betöltődött, és próbáltam volna 1-2 dolgot megnézni rajta. Akkor vettem észre, hogy sokkal lassab a gép, mint szokott lenni. Nem értettem a dolgot, ezért újraindítottam, majd belenéztem a BIOS-ba. Ekkor tűnt fel, hogy a megszokott 1024MB memória helyett csak 512MB-ot ír a BIOS. Továbbra sem értettem, ezért felnyitottam a gép borítását és akkor vált egyértelművé, hogy hiányzik az egyik memóriamodul. Az történt ugyanis, hogy véletlenségből nem helyeztem vissza mindkét memóriát a gépbe, és mivel munkalap nem készült, aminek segítségével ellenőrizni tudtam volna saját magamat, így hirtelen észre sem vettem a hiányosságot.

A két eset tanulságaként ma már minden apróságról munkalapot írok, hiszen egyrészt biztosítja mindkét felet, másrészt a javítás végén, főleg, ha a gépet alaposabban szét is kell bontani, segít az önellenőrzésben, hogy minden alkatrész visszakerült e. Továbbá, ahogyan fentebb is írtam, rögzítésre kerül az eredeti hiba, annak megoldási módja és a cserélt vagy újonnan beépített alkatrészek listája is, továbbá az alkatrészek ára és a munkadíj és néhány vállalási feltétel, úgymint átvétel dátuma, határidők, garanciális feltételek és egyebek.

Ha Ön felkeres engem és munkával bíz meg, ne felejtsen el kérni munkalapot, ha netán én nem adnék automatikusan!

A munkalapot először kézzel szoktam a helyszínen megírni, majd – ha történt el- és visszaszállítás, akkor- a javítás végeztével gépen megírom és így jobban olvasható lesz. Ha csak helyszíni javítás történik elszállítás nélkül, akkor általában a munka végeztével szoktam leülni és utógal megírni (hiszen ilyenkor nincs szükség a konfigurációt feljegyezni), ez azért is jó, mert amíg készül a munkalap (akár 5-10 perc is), addig van idő arra, hogy teszteljük a gépet, hátha előkerül valami rejtett hiba, vagy az eredeti hiba ismét előjön.

Ha javítandó számítógépe vagy bármilyen számítógépes eszköze van, keressen fel bátran!

Telefon: +36 70 2 26 27 26 (munkanapokon 8:00–17:00 között hívható)
Callcenter: +36 72 200 686 (éjjel-nappal hívható)
Email: info@exinfo.hu