Ahogyan saját egészségünk megóvásánál is, úgy számítógépünk esetében is a megelőzés a legfontosabb!
Mostanában a főállású munkahelyemen, ahol hogy, hogy nem szintén számítógépek lelkivilágával (is) foglalkozom, rendre beleszaladok abba a dologba, ami már-már bosszant.
Ez pedig annak a jelenségnek kapcsán szokott lenni, amikor kollégák azt látják, hogy egy-egy szétbontott gépben nyakig benne vagyok és csinálok „valamit”.
Gyakran ilyenkor sorra jönnek a következő kérdések:
- Már megint elromlott?
- Mi a baja?
- Nocsak, meghibásodott?
- Beadta az unalmast?
- Na, ez is elfáradt?
- Javítod?
Kérem szépen! Egy számítógépet nem csak akkor, és főleg nem csak akkor bontunk meg és csinálunk vele „valamit”, amikor már: elromlott, meghibásodott, beadta az unalmast, elfáradt és a többi.
Mint ahogyan pl. egy autó, úgy egy számítógép is igényli a rendszeres karbantartást vagy adott esetben fejlesztést. Ezért nem csak akkor kell hozzányúlni egy géphez, amikor már elromlott, vagy bármilyen baja van. Ha így van, akkor az már régen rossz.
Egy jól működő számítógép éppen azért működik jól, mert karban van tartva. Természetesen hirtelen meghibásodások bármikor lehetnek, és sajnos időnként vannak is, de saját tapasztalatom szerint 10 beavatkozásból mindössze 1 vagy 2 történik azért, mert hirtelen meghibásodást kell orvosolnom. Az én esetemben 10-ből 8-9 esetben csupán a rendszeres, tervezett karbantartásokat, fejlesztéseket végzem, amikor egy-egy gépben nyakig benne lógok.
Ezért kis túlzással mondva bosszant az, amikor eme nemes tevékenységem közben odaáll valamelyik (nem szakmabeli) kollégám mellém, és elejti ezeket a szavakat, hogy: elromlott? Javítod? Mi a baja? Mi történt vele?
Ezekre a kérdésekre nemes egyszerűséggel már csak annyit szoktam mondani, hogy „semmi baja az égvilágon, csak unatkozom, azért turkálok benne, meg hátha találok benne valamit!”.
Önnek is azt javasolom, hogy ne csak akkor hívjon számítógép szerelőt, amikor már megtörtént a baj! Hívjon bátran akkor is, ha tökéletesen működik számítógépe és szeretné, hogy ez még sokáig így is maradjon.
Egy alapos karbantartás sok bajtól megvédheti számítógépét, illetve a karbantartás során feltárt esetleges rejtett hibákat még időben orvosolva el is kerülhető egy-egy hirtelen meghibásodás.
Ne az Ön feladata legyen eldönteni, hogy mikor cél- és időszerű a karbantartás. Bízza szakemberre!
Azért támpontként a következőket javasolom elvégezTETni, és nem elvégezNI hozzáértés nélkül:
- félévente, évente alapos portalanítás, fémreszelékek eltávolítása (nagyon fontos!).
- félévente, évente (a portalanítással egybekötve) ellenőrizni a ventilátorokat, amit kell olajozni (és nem WD40-el telefújni a tekercseket!!!), amit már nem lehet, nem érdemes, azt cserélni.
- negyedévente szoftveres takarítás, rejtett károkozók, kém-, reklám és egyéb nem kívánatos programok eltávolítása.
- kétévente felülvizsgálni a számítógép alkatrészeit, ha szükséges, cserével lehet fejleszteni, bővíteni, gyorsítani, korszerűsíteni számítógépét (laptopok esetében korlátozottabban).
Az egyes dolgok elvégzésének sűrűsége attól is függ, hogy a gépet milyen környezetben használják. Egy porosabb, koszosabb légkörben a portalanítás sűrűbben esedékes, egy otthoni, tiszta környezetben ritkábban is elegendő elvégeztetni. A szoftveres takarítás, karbantartás sűrűsége attól függ, hogy mennyire és mire használják a számítógépet. Egy hetente egyszer bekapcsolt, csak emailre használt gépet értelemszerűen ritkábban kell karbantartani, mint egy olyan gépet, amit naponta használnak szerteágazó módon. Ha sokszor vannak programok telepítve, majd eltávolítva, aztán megint újak telepítve, akkor biztos, hogy sűrűbben célszerű átnézni a gépet, hiszen sajnos sok (főleg ingyenes) program telepítésekor egyéb nemkívánatos programok is települnek, települhetnek.
Ha tehát szeretné, hogy számítógépe továbbra is problémamentesen üzemeljen, hívjon fel, és egyeztetjük a karbantartás idejét!
Telefon: +36 70 2 26 27 26 (munkanapokon 8:00–17:00 között hívható)
Callcenter: +36 72 200 686 (éjjel-nappal hívható)
Email: info@exinfo.hu